Ze mogen wel weten dat ik ziek ben, maar niet zien. Wanneer u heel ziek bent maakt het verlies van uw haar dan nog iets uit? Ja, héél véél, zeggen de vrijwilligers van de Stichting Puik voor Elkaar!

Het jaarverslag 2016 is nu te lezen!

Beste Lezer(es),

Aan het einde van het jaar is het normaal gesproken weer tijd om een jaarverslag te schrijven. Alle jaren heb ik dit altijd op tijd kunnen doen. Dit jaar is dit niet gelukt omdat mijn vader, Dirk van Maanen, op 21 januari 2017 na een ellendig ziekbed aan alvleesklier kanker is overleden. U zult begrijpen dat het jaarverslag hierdoor iets later af is gekomen. Ja, weer iemand getroffen door die rot ziekte. Het heeft mij wéér doen beseffen hoe ontzettend duur ziek zijn is. Niet alleen voor de patiënt, maar ook voor de familie. Dagelijks heb ik mezelf de laatste maanden afgevraagd hoe de familieleden van onze cliënten dit allemaal dragen. Want u weet financieel staat onze doelgroep er niet goed voor en dat hebben zij er dan nog "even" extra bij!

Het afgelopen jaar was een jaar met vele hoogtepunten, maar we kijken ook kritisch naar onze stichting. De kleine dingen waar we grote dingen mee gaan doen komt later bij nazorg ter sprake, dus neem even de tijd om ons verslag te lezen, wellicht ziet u ook iets waarvan u denkt, nou, daar kan ik best een bijdrage aan leveren!

Verder zal ik dit jaar al onze vrijwilligers per activiteit en per afdeling aan u voorstellen!
Want bij de Stichting Puik voor Elkaar werken de vrijwilligers, zoals u toch wel weet, geheel belangeloos samen. Een fijne club vrouwen, bevlogen en lief! Met Elkaar + Voor Elkaar = Puik voor Elkaar!

Allereerst wil ik graag stilstaan bij vrijwilliger Nel van der Spek. Onze lieve, stoere Nel, die getroffen is door borstkanker. Gelukkig hebben we afgelopen vrijdag gehoord dat er geen uitzaaiingen zijn en dat zij naast de reeds gedane operatie "slechts" 10 bestralingen moet ondergaan. Ja, u leest het goed slechts, we zijn allemaal erg blij voor Nel dat het hierbij blijft. Ze staat er heel positief in en wij natuurlijk ook! Wij wensen haar met z’n allen heel veel sterkte!

Ons bevlogen bestuurslid Michaela deed naast haar vele werkzaamheden voor onze stichting ook mee aan de Roparun! Wat een power vrouw!

Sharon Kurban is op kantoor komen werken als financieel administratief medewerker. We hebben op de afdeling financiën een bewogen jaar gehad mede omdat we over zijn gegaan op Exact. Dit was een flinke klus. Inmiddels is Sharon gestopt omdat zij zwanger is en heeft Suzanne van Hertum haar taken overgenomen.

Onze vrijwilliger Monique Deelen heeft de rest van de administratie voor haar rekening genomen. Zij werkt 2x 5 uur voor Puik en nog steeds 1 dag per week als vrijwilliger. Dat is heel Puik!

We werken met vele vrijwilligers en hebben nu bij elkaar 13 betaalde uren (voor een laag salaris) per week te betalen. We hebben er lang over gedaan om dit op deze manier te doen en wij vonden het een moeilijke beslissing. Het bleek helaas niet langer mogelijk om alles met alleen vrijwilligers te doen. Wij zouden graag nog veel meer vrijwilligers aantrekken maar jammer genoeg hebben we ze nog niet.

Denise Tchai begon haar vrijwilligerswerk dit jaar op vrijwilligerszaken, maar vindt het toch leuker om zich in te zetten voor de Puike Zakenclub en de evenementen. Het afgelopen jaar hebben we vele fijne nieuwe vrijwilligers aangetrokken die uitstekend in het team passen. We zijn nu met 32 vrijwilligers. Om vrijwilliger te worden is het de bedoeling dat je minimaal gemiddeld 4 uur per maand werkt, maar bij Puik wordt er door velen veel meer uren gemaakt. Met z'n allen wordt er veel werk verzet. Dat is geweldig! We zoeken nog iemand die gastvrouw wil worden van onze vrijwilligersbijeenkomst, iemand die onze mooie website wil onderhouden, spaarpotplaatsers, iemand die service clubs wil benaderen en een vrijwilliger selectie.

Op 21 januari reisden Michaela Bos, Petra van de Laar en ik naar Groningen voor de jaarlijkse haarwerkersbijeenkomst. Layla Koopal heette ons welkom in haar winkel. Wat een prachtige haarwerkstudio en wat een bevlogen vrouw! Marco Finkers van Hairmaster en Jeroen Peels van Peels Haarmode waren er ook. Buiten dat het een super gezellige middag was hebben we ook even alle probleempjes doorgenomen. Begin volgend jaar zijn wij uitgenodigd bij Jeroen Peels in Eindhoven. In februari heeft haarwerkstudio Francy uit Breda zich bij ons aangesloten. Dit betekent dat wij nu op of vanuit 18 locaties onze puike vrouwen kunnen laten helpen. Petra van de Laar heeft haar haarwerkstudio's verkocht. Zij zal ons wel blijven adviseren over de kwaliteit van pruiken en andere vrijwilligerstaken op zich nemen.

Een van onze haarwerkers Leny van Zundert van Haarwerkstudio Francy kwam naar onze vrijwilligersbijeenkomst omdat ze het leuk vond om de dames die ze aan de telefoon krijgt een keer te ontmoeten en om over haar Stichting NU JIJ te praten. Zij nodigen cliënten uit voor een mooie dag op een prachtige locatie waar ze de hele dag in de watten gelegd worden.

Vaak krijgen wij regelmatig de vraag wat voor pruiken de stichting weggeeft. Wij stellen hoge eisen aan de kwaliteit van de pruiken. De collectie bestaat uit vele verschillende merken, modellen, kleuren en maten. Via de Stichting Puik voor Elkaar is iedereen verzekerd van een kwalitatief goede, nieuwe en passende pruik die is gemaakt van hoogwaardig materiaal. De pruik kost gemiddeld € 850,=.

Het blijkt dat er opvallend veel meer aanvragen vanuit verschillende ziekenhuizen in Nederland komen. Op het aanvraagformulier staat een invulvak 'Hoe weet je van het bestaan van Puik voor Elkaar? Hieruit maken we dat op. De meeste aanvragen kwamen in 2015 vanuit onze haarwerkers. Dus in de winkel blijkt dat een pruik te duur is en dan wordt een aanvraagformulier ingevuld. Prima, maar dit jaar zijn de meeste aanvragen gekomen vanuit de ziekenhuizen zelf. Dit is geweldig nieuws want dit betekent dat wij binnen de ziekenhuizen toch bekender zijn geworden!

In juni van dit jaar zaten wij op dezelfde aantallen pruiken als het jaar ervoor rond die tijd. Jammer genoeg zijn de aantallen in de rest van het jaar een beetje tegengevallen. Dat vinden wij ontzettend jammer en maar wij zagen het aankomen. We hadden eenvoudigweg geen tijd om hier eerder iets aan te doen. We hebben een gezonde stichting neergezet. Een goed team met genoeg financiële middelen. We hebben besloten om een maand of 8 geen evenementen te doen. Mede door de coldcaps is de verkoop van pruiken gedaald in heel Nederland bij alle haarwerkers, niet alleen bij ons! Dat is bekend in pruikenland en de bijbehorende branche vereniging. Maar dat betekent niet dat wij ons hier bij neer gaan leggen want wij zijn er van overtuigd dat menig medewerker in de gezondheidszorg nog niet van ons bestaan weet. We gaan al onze energie inzetten in begin 2017 om te kunnen groeien in het aantal pruiken, allemaal met onze enthousiaste vrijwilligers! Hoe wij dit gaan doen? Allereerst gaan we alle cliënten die een pruik hebben gekregen bellen om te vragen hoe het met ze gaat. Waren ze tevreden over de pruik en over de service. Dan vragen we of ze misschien aan een fotoshoot willen meewerken die gebruikt wordt voor mediadoeleinden, zodat zij kunnen helpen om de stichting nog bekender te maken en wij nog meer vrouwen kunnen bereiken. We beginnen te bellen bij dames die drie maanden geleden een pruik hebben gekregen. We gaan ervan uit dat ze dan toch een beetje aan hun situatie gewend zijn geraakt en dat we ze dus niet overvallen met onze vragen. Met dit nieuwe fotomateriaal gaan we de media actief benaderen. Met tranentrekkers, dit klinkt heel oneerbiedig dat realiseren we ons maar we hebben toch een klein wakker-schud momentje nodig met een foto om naar de media te kunnen sturen. We zullen dus vaker naar buiten treden met foto’s van kale vrouwen. Daarnaast gaan we de ziekenhuizen allemaal benaderen. We gaan alle e-mailadressen verzamelen van alle mammapolis en oncologieafdelingen in heel Nederland. We gaan de afdelingen mailen maar ook ziekenhuizen bezoeken. We gaan actief Puik promoten en dit natuurlijk in de media delen. Om dit allemaal voor elkaar te krijgen hebben we een nazorgteam samengesteld. We gaan elke week 1 dag eraan werken met vier vrijwilligers.
Dus u ziet: wij zijn er klaar voor! Maar ook u kent misschien wel iemand bij een krant of ziekenhuis. Wij horen dit graag!

Het team dat de selectie doet bestaat uit; Michaela Bos, Janny Kalkman, Sandra Rens, Willeke Dekker en Yolanda Lantos. Yolanda lichtte op de vrijwilligersbijeenkomst het volgende toe: "Toen ik begon bij Puik werkte ik parttime voor een baas momenteel werk ik voor mijzelf en af en toe meer dan fulltime, slecht in te schatten want mijn inzetbaarheid is afhankelijk van de drukte bij ons bedrijf de Winkelinrichter. Voor mij is het daarom belangrijk om iets te doen voor Puik wat overzichtelijk en behapbaar is qua tijd. Het doen van een aanvraag kost gemiddeld ongeveer 2 uur. En hoewel ik er de voorkeur aan geef om iemand direct te benaderen heb je toch wel een aantal werkdagen de tijd, dus is dit meestal wel in te passen. Natuurlijk, het is slikken. Ieder verhaal opnieuw is vervelend. Je wordt geconfronteerd met iemand die heel ziek is en daarnaast heeft iedereen nog een hele rugzak met vervelende vaak schrijnende verhalen waarom er geen geld is om de pruik zelf te betalen. Maar na iedere aanvraag realiseer ik mij weer dat ik, of liever wij, met onze mooie stichting iets goeds hebben gedaan. Wij zijn in de gelegenheid omdat wij het zelf echt heel goed hebben (en dan bedoel ik niet alleen financieel maar gewoon alles) om deze vrouwen (en daarmee soms hele gezinnen) te helpen. Dus hoe druk ik het ook soms denk te hebben, hiervoor maak ik graag tijd want na het slikken en drie keer diep inademen na het telefoongesprek realiseer ik mij dat echt keer op keer en dat levert echt wel een mooi gevoel en energie op".
Wat opvallend is dat vrouwen die een pruik aanvragen steeds jonger worden en de verhalen steeds schrijnender. Jonge vrouwen die ziek worden, geen kinderen meer kunnen krijgen, een familie waarvan de man op 54 jarige leeftijd al aan het dementeren is. De dochter die het benzine geld al betaald maar de pruik was echt een brug te ver. Of de dringende vraag om het eigen risico heel snel over te maken omdat de hypotheek anders niet betaald kon worden.....

Op onze website is een pagina aangemaakt met een agenda. Hier zien we niet alleen onze evenementen maar ook onze kantoor bezetting: Agenda Stichting Puik voor Elkaar

Op 12 mei was de dag van de verpleging, bij het OOK centrum werd er een verwenmiddag georganiseerd voor oncologieverpleegkundigen, hierbij stonden een aantal vrijwilligers klaar om aan de verpleging uitleg te geven over Puik. Helaas was er niet zo’n grote opkomst..

In de laatste maand van het jaar zijn we verhuisd. Het OOK Centrum heeft een verdieping verhuurd en hierdoor was er voor ons geen geschikt kantoorruimte meer. Onze stichting is nu ingeschreven in Rotterdam maar ons bezoekadres is bij het Ondernemershuys in Barendrecht. De kosten zijn hetzelfde gebleven maar we hebben nu wel 5 m2 meer. Dus nu 16,5 m2. Het is nog steeds klein, want u weet: we zijn zuinig bij Puik!

Onze spaarpotplaatsers staan klaar in de volgende regio's:
Rotterdam, Marjolein Tan en Wilma Getrouw,
Barendrecht, Madelon Kramer,
Dordrecht, Natascha Singerling,
Hoeksche Waard, Anneke Dekker,
Rhoon, Bianca Bout,
Spijkenisse, Leonie Huisman,
Voorne-Putten, Jose Lam,
NIEUW: Den Haag, Andrea Noot.

We hebben er dit jaar een nieuwe regio bij "Den Haag". Andrea Noot neemt deze regio voor haar rekening. Dus kent u een bedrijf dat een spaarpot van Puik op de toonbank wil plaatsen in een van deze regio's dan horen wij dit graag. We zijn op zoek naar spaarpotplaatsers in de regio's; Breda, Oosterhout, Schiedam, Lansingerland (3B), Alblasserwaard en Renkum.

Dit jaar zijn er weer honderd spaarpotten bijgekocht! We hebben nu rond de 200 spaarpotten uit staan en dit is naast onze inkomsten ook een mooie manier om bekender te worden ook omdat de spaarpotten op een prominente plaats in het bedrijf staan. Olga van Kampen is onze lieve vrijwilliger die 1x per week op kantoor de spaarpotten beheert en samen met Nel van der Spek het haar doneren verzorgt.

Dit jaar werden we doel bij verschillende service clubs. 11 december waren we doel van Lionsclub Renkum op de Kerst & Wild Fair bij Kasteel Doorwerth. De groots opgezette en zeer verzorgde fair bood de bezoekers een uitgebreid aanbod van culinaire verwennerijen, lifestyle, interieur en nog veel meer! Het was een super dag, goed weer, leuke mensen en bovenal voor Puik stond een marktkraam klaar waar Esther Schuller en Madelon kramer de hele dag Puik vertegenwoordigden. De HerinneRun op 29 oktober, was een mooie dag vol emotie, dankzij CVU en alle mensen die hebben meegedaan. Nel van der Spek en Marjolein Tan ontvingen een cheque van € 1500! Margriet Wensing een van de sorren van Sorroptimistenclub Hoeksche Waard kwam met Sophie Jonker en Joke de Geus op onze vrijwilligersbijeenkomst om een cheque van maar liefst €1285,- te overhandigen. De Pro-Am op Golfclub Crayestein leverde € 3500,= op, hier werd tijdens het diner de cheque in ontvangst genomen door bestuurslid Michaela Bos en mijzelf. We werden genomineerd bij de ING bank wat resulteerde in een donatie van € 1000,=. De modeshow van Gerz en Althanza leverde maar liefst € 1745,= op! De president van Lions Club Echt, Gooj Stein, Hans Hovell, overhandigde ons samen met Bep Geurtz een cheque van € 1600,= op onze Puike Zakenborrel! Dit bedrag kwam bijeen door een actie tijdens een wijnproeverij in Limburg! De Strijensche Open leverde een mooi bedrag op van € 3000,= Wij willen natuurlijk de Strijensche Golfclub bedanken en speciaal De Jong Verpakkingen en Aannemersbedrijf Geerdink. Het feest van de familie Mourik met als thema “The Great Gatsby”, waarbij de genodigden voorgesteld werd geen cadeau mee te nemen maar te doneren aan Puik, heeft ongeveer 7.000,- opgebracht. Het jaar werd mooi afgelsoten met een donatie van de Stichting Physico van maar liefst € 7.500,-! Allemaal mooie donaties, geweldig!
Er zijn canvas schilderijen aangeschaft om tijdens evenementen te gebruiken zodat iedereen gelijk ziet wat Puik doet! Ze hangen het hele jaar in het kantoor maar worden dus gewoon van de muur gehaald als we ze nodig hebben!

Wij hebben dit jaar niet veel vrienden gemaakt en dat vinden wij jammer. Wij hebben wel ontzettende trouwe vrienden want in 2016 heeft slechts 1 vriend de machtiging stopgezet. In het nieuwe jaar gaat Els Sondermeijer een lunch organiseren en al onze vrienden uitnodigen. Zij kunnen dan natuurlijk ook geïnteresseerden meenemen die dan ook vriend kunnen worden.

Er zijn weer vele staarten gedoneerd. Alle haardonateurs hebben een bedankkaart ontvangen. Diegene die een digitale foto hebben aangeleverd ontvingen een kaart via Greetz met de foto erop. Het is in de plaats gekomen van de Haardonateur Award die we eerst lieten maken. Dit is ook erg leuk en gaat veel makkelijker.

Onze Puike Zakenclub is een succes. Het afgelopen jaar werden er twee zakenborrels gehouden. De lunch georganiseerd door Els Sondermeijer bij AD was super! 16 november j.l. was de Puike Zakenborrel bij Brasserie in de Doelen en hadden we als gastspreker Erika Mes. Na een jarenlange intensieve top- sportcarrière begeleidt zij nu met hart en ziel anderen bij het behalen van hun doelen. U kent haar vast nog wel, Erika Mes, meervoudig Nederlands, Europees en Wereldkampioen bodybuilding! Zij vertelde hoe zij haar sport nog steeds combineert met haar werk als personal trainer en body& mind coach. Zij gaf het aandachtig luisterende publiek een lezing over de wereld van bewegen en benadrukte daarbij het belang van bewustwording en balans. We gaan nu voor elk evenement een borrel houden zodat we het evenement goed kunnen promoten. Voor de volgende borrels hebben we 2 bedrijven gevonden die hun deuren open willen zetten voor Puik! Geweldig op deze manier is onze borrel voor ons en voor onze sponsoren gratis. We willen voorlopig wel tot 100 personen gaan en gaan dus kritisch naar de genodigden lijst kijken. De mensen die sowieso uitgenodigd worden zijn alle mensen die afgelpen jaren aan een evenement hebben meegedaan en/of die op wat voor manier dan ook gesponsord hebben. De eerstvolgende borrel is op dinsdag 14 maart bij Accountantskantoor Daamen & van Sluis, waar Wim van Sluis iets over de verkiezingen gaat vertellen. Wilt u meer informatie: Meer informatie
De daarop volgende borrel is op 31 augustus bij Nedelko in Barendrecht!

Het Puike Pruikje werd tijdens de rally geïntroduceerd! We waren al jaren op zoek naar iets dat wij konden verkopen op evenementen. Tijdens een gesprek met Pauline van der Ende werd ons Puike Pruikje geboren. Kunstenares Hetty Bouman uit Strijen heeft het Puike Pruikje speciaal voor de Stichting Puik voor Elkaar ontworpen. Het exclusieve, dierbare beeldje is met passie voor onze "Puike Vrouwen" vervaardigd. De prachtige beeldjes staan symbool voor de aankoop van een pruik en kost € 850,- De Puike Pruikjes worden in een gelimiteerde oplage gemaakt. U krijgt bij dit schitterende beeldje een met de hand ondertekend certificaat waarop het betreffende nummer staat vermeld. De eerste tien werden gemaakt met een roze zonneklep en aangeboden tijdens de prijsuitreiking van de rally! Ze werden alle tien verkocht! Dit was echt boven verwachting geweldig! Tot nu toe zijn er 18 verkocht dit jaar: Waar staan de Puike Pruikjes

We hebben dit jaar naast de golfdag nog een spectaculair ander evenement georganiseerd. De Puike Rally Experience 2016 werd gehouden op zaterdag 2 juli. Het was een geweldige dag! Prachtig weer, leuke mensen en een knalfeest en een fantastische opbrengst! Voor het team was de belasting hier en daar wat groot. We hebben het evenement geëvalueerd en zijn tot de conclusie gekomen dat EN de rally met eigen vrijwilligers uitzetten EN het beheren van bijna alle locaties met drankjes en hapjes best veel was. Natuurlijk waren er ook echt dingen die we niet konden voorkomen zoals een kapotte bus, dus dat was een heel lastig dingetje. Want in die bus zaten ook de spullen van de volgende locatie. Gelukkig mochten we de bus van Cor Kalkman lenen.
De opmerking van Pauline: ‘vandaag zijn we katjes, morgen zijn we weer poesjes’ blijft denk ik een vast item als we grote evenementen organiseren. Want tsja de kunst is om op een zo groot evenement met z’n allen een gladde rug te hebben. Een vrijwilliger die zich inzet op zo’n dag moet zeker naar de deelnemers toe blijven lachen. Nou en dat is gelukt want geloof het of niet we horen nog steeds hoe fantastisch de deelnemers het naar hun zin gehad hebben! Wij willen graag de volgende mensen/bedrijven hartelijk bedanken; De Strijensche Golfclub, het openstellen van jullie baan zodat we hier konden vertrekken, Ronald Kraal, het printen van het routeboek, Theo van Erkel, die een geweldige route heeft uitgezet, het boerenbedrijf in Strijensas, Schietvereniging Wilhelm Tell, Hetty Bouman, kunstenares die voor ons de “puike vrouw” maakte, Stichting de Hippische Dagen, Co Mast en Adrie Plomp die ons welkom heetten in de prachtige VIPtent, Pauline van der Ende op haar prachtige boerderij een lunch verzorgde die werd gesponsord door Autobedrijf de Fonkert uit Numansdorp, Autobedrijf Brinkman die onderweg de pechvogels hielp, Auto Wust die een mooie auto leverde voor de organisatie, de starters/finishboog en de pechvogels wegsleepte en verder natuurlijk alle deelnemers en last but not least alle vrijwilligers!